Annonce

Annonce

Et glas mælk med Arlas mælkekarton bag sig

Arla vil udfase kartonerne med påskriften 'CO2-neutral'. Foto: Arla

Arla stopper med at omtale sine produkter som CO2-neutrale

Ifølge Arla har det været for svært at kommunikere, hvad CO2-neutralitet betyder, og derfor vil mejeriet ikke længere markedsføre sine produkter som klimaneutrale.

Arla vil nu udfase sin klimakampagne, hvor en række produkter har været mærket som 'CO2-neutrale - kompenseret med klimakreditter'. Det sker på bagkant af kritik fra flere sider, men ifølge Arla skyldes beslutningen, at kommunikationen om emnet er svær. Det skriver Politiken.

"Vi erkender, at klimakompensation er komplekst stof, som har været svært at kommunikere," skriver Jesper Skovlund, pressechef i Arla, i en mail til Politiken.

Anja Philip, der er formand for Forbrugerrådet Tænk, glæder sig over Arlas beslutning.

"Men det ændrer jo ikke på, at deres markedsføring formodentlig har påvirket forbrugernes valg i mere end et år," tilføjer hun.

En undersøgelse fra Margarine Foreningen har vist, at Arlas kampagne har påvirket forbrugernes opfattelse af, hvilke produkter der er klimakompenseret for, og at to ud af tre adspurgte troede, at et konkret økologisk Arla-produkt var CO2-kompenseret, hvilket ikke var tilfældet. Foreningen klagede i slutningen af 2020 til Fødevarestyrelsen over Arlas kampagne, men styrelsen gav Arla medhold.

Forbrugerrådet Tænk og miljøorganisationen NOAH indbragte efterfølgende sagen for Miljø- og Fødevareklagenævnet, da de var uenige i styrelsens afgørelse. Sagen er i skrivende stund endnu ikke afgjort.

Den grønne tænketank Concito har dog vurderet Arlas anprisning som acceptabel, fordi det tydeligt står skrevet, at det er sket gennem klimakreditter.

Arla vil fremover skrive på sine produkter, at de er 'klimakompenseret', men uden at bruge termen 'CO2-neutral'.

Flere artikler fra samme sektion

Ungt plantekorps skal sætte skub i det grønne køkken

Madkulturen har sat et talenthold bestående af 35 madentusiaster i alderen fra 19 – 28 år. De er udvalgt til at inspirere og motivere deres jævnaldrende til at omfavne flere økologiske, plantebaserede måltider.

13-05-2024 3 minutter Mere grønt

Tre køkkener er nomineret til Kantineprisen

Tre kantiner kæmper om Kantineprisen, som går til det køkken, der kan levere på både smag, bæredygtighed og økologi.

07-05-2024 2 minutter Professionelle køkkener

Eks-bankdirektør: Penge er et redskab til at få noget til at ske

Selv om Lars Pehrson aldrig fik en bankuddannelse, var han landets længst siddende bankdirektør, da han i 2020 forlod direktørstolen i Merkur Andelskasse, og han brænder stadig for økologien og mener, at vi alle har mulighed for at bidrage til den grønne omstilling.

06-05-2024 9 minutter Ildsjæle,   finansiering