Annonce

Annonce

Bakke med oksekød

Fra i dag kan kunderne i alle Coops kæder via en app se, hvilket klimaaftryk deres indkøb har. Det skal få dem til at blive mere bevidste om, hvad de putter i indkøbskurven. Foto: Økologisk Landsforening

Coop lancerer personlig klimaberegner

Som første dagligvarekoncern i Danmark giver Coop nu kunderne mulighed for at følge deres eget klimaaftryk fra de varer, de køber.

Klimaaftryk og CO2-udslip fylder meget i debatten i de danske medier, men for mange er klimaaftrykket stadig en temmelig diffus størrelse, som det kan være vanskeligt at relatere direkte til de handlinger, man selv laver.

Det vil Coop gerne være med til at ændre på. Fra i dag den 15. juni kan kunderne i Coops butikker - Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, fakta og Irma - følge med i det klimaaftryk, som deres indkøbte varer genererer. Hvis man vælger at trykke på en ny grøn knap i Coops app, får kunderne en oversigt over klimaaftrykket fra deres indkøb.

Ca. en femtedel af af danskernes klimaaftryk kommer fra den mad, vi spiser. Derfor er det oplagt for Coop som forbrugerejet virksomhed at hjælpe danskerne med at få indsigt i deres klimaaftryk.

Med den nye klimaberegner kan man:

  • se éns aftryk fra indkøb i Coops butikker
  • se hvilke varer, der giver det største aftryk
  • se den totale klimabelastning fra årets fødevareindkøb
  • sammenligne sig med gennemsnittet af Coop-kunder
  • få inspiration og forslag til nye, mere klimavenlige vaner

”Vi står over for store klimaudfordringer, og der er brug for helt konkrete værktøjer, der kan hjælpe os alle sammen med at blive endnu mere bevidste om vores klimaaftryk. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu giver kunderne mulighed for at se klimabelastningen af deres konkrete indkøb”, siger Peter Høgsted, adm. direktør i Coop Danmark i en pressemeddelelse.

Klimaberegneren er en del af Coops app, som p.t. er den mest avancerede på det danske dagligvaremarked
Klimaberegneren er en del af Coops app, som p.t. er den mest avancerede på det danske dagligvaremarked. PR-foto: Coop

Klimaberegneren er udviklet som en del af Coops klimastrategi, og det er Coops CSR-chef, Thomas Roland, som har stået i spidsen for udviklingen af den nye klimafunktion:

”Der har været megen debat om klimamærkning og med god grund, for der er mange måder at beregne klimaaftryk på. I vores nye værktøj indregner vi aftrykket for produktion, forarbejdning og transport af varerne frem til butikken samt madspild undervejs fra produktion til butik,” siger Thomas Roland og fortsætter:

”Ofte fokuserer vi som forbrugere meget på, om vi skal vælge den ene grøntsag frem for den anden. Men det er ikke det vigtigste. Det væsentlige er, hvilke typer varer vi køber mest af, og hvilket klimaaftryk den har”.

Han håber, at klimaberegneren vil gøre forbrugerne mere bevidste om, hvordan de kan påvirke deres klimaudslip via deres indkøb, og han oplyser, at Coop gerne stiller gerne metoden bag klimaberegningen gratis til rådighed for de dagligvarebutikker, der vil gå samme vej.

”Klimaudfordringen er så stor, at vi er nødt til at arbejde samme på tværs af gamle skel. Jeg håber, at de øvrige dagligvarekæder vil være med på denne rejse,” siger Thomas Roland.

Flere artikler fra samme sektion

Friland barberer toppen af øko-tillægget

Trods nyt fald i tillægget på økologisk svinekød, oplever Friland stadig, at der er en god balance på markedet.

18-09-2020 2 minutter Svineproduktion

Ny analyse: Landets storkøkkener øger fokus på bæredygtighed og økologi

Undersøgelse fra Retail Institute Scandinavia viser, at tre ud af fem professionelle storkøkkener og kantiner har fokus på økologi.

18-09-2020 2 minutter Foodservice

Thise er på vej med nye planteprodukter

Selv om havredrikken stadig kun bidrager med under en pct. af Salling-mejeriets omsætning, ser direktør Poul Pedersen et interessant potentiale i at udvikle flere plantebaserede produkter på basis af lokale råvarer.

18-09-2020 2 minutter Plantebaserede fødevarer,   Mejeri