Annonce

Annonce

Økologisk frugt og grønt ligger på hylderne i et supermarked

Selv om de ekstraordinært høje vækstrater i økologisalget under coronakrisen formentlig vil falde en smule hen over sommeren, forventer Økologisk Landsforening en rekordhøj vækst i salget af økologi i indeværende år. Arkivfoto: Morten Telling

Markedschef: En vækst på to mia. kr. er ikke urealistisk i 2020

De danske husholdninger har under coronakrisen købt 20 pct. mere økologi, men det er ikke den eneste grund til, at Økologisk Landsforening forventer en historisk salgsfremgang på ca. to mia. kr. i indeværende år.

Leverandørerne af økologiske fødevarer til detailhandlen har haft travlt under cornakrisen, hvor nedlukningen af restauranter og kantiner markant har øget salget af fødevarer til de private husholdninger.

Tidligere på måneden viste en opgørelse af scanningsdata fra analysevirksomheden Nielsen, at salget af økologi var steget med 14 pct. siden årsskiftet. Nielsen-tallene omfatter ikke onlinesalget af økologi, som de seneste to måneder har oplevet en salgsfremgang på mindst 50 pct., og på den baggrund vurderer Økologisk Landsforening, at økologisalget under corona-nedlukningen er øget med ca. 20 pct.

Det fremgår af en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af Økologisk markedsrapport 2020, hvori en bred vifte af dagligvarebutikker melder om en øget økologisk vækst i de første måneder af indeværende år.

Den øgede vækst kommer efter et 2019, hvor det økologiske detailsalg i Danmark voksede med ca. en mia. kr., og Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, vurderer, at væksten i år lander på mindst to mia. kr.

Jeg forventer, at en stor del af væksten i onlinesalget vil holde ved resten af året, så samlet vil danskernes køb af dagligvarer online og i detail formentlig nå en vækst på 15-18 procent.

— Henrik Hindborg, markedschef detail i Økologisk Landsforening

At coronaen har skubbet yderligere på væksten, kan bl.a. aflæses i salget i Coops dagligvarekæder.

”I nogle varegrupper krydser vi fingre for, at der ikke opstår en mangelsituation på fx økologiske kornprodukter, fordi der under coronakrisen er sket op mod en 25 pct. stigning i salget,” siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop til Økologisk markedsrapport 2020.

Også online-dagligvarebutikkerne, hvis kundekartotek er blevet væsentligt udvidet under corona, oplever en større interesse for økologiske fødevarer end tidligere.

Ifølge Michael Langberg er det en velkendt tendens, at det økologiske salg vokser i krisetider.
Ifølge Michael Langberg er det en velkendt tendens, at det økologiske salg vokser i krisetider.

”Kunderne køber flere økologiske måltidskasser, samt økologisk konfekture, fersk kød, øl og vin, og vi tror på, at vores kunder vil have endnu mere fokus på sundhed og miljø efter Covid-19, og det forventer vi vil påvirke salget af økologi positivt,” siger Jack Enevoldsen, som er kategoridirektør i Nemlig.com, til markedsrapporten.

Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening, forklarer, at det er en velkendt tendens, at økologisalget får et ekstra boost i krisetider.

“Det skete også under finanskrisen i nullerne. Når vi bliver nødt til at skrue ned for det udadvendte liv, tager vi adfærden med hjem i stedet. Der skal jo stadig være mulighed for at leve sundt og forkæle sig selv med kvalitet og friske, lokale råvarer,” siger han.

Globalt sælger økologiske fødevarer også mere under krisen. En analyse fra det britiske analysebureau Ecovia Intelligence   samt salgstal fra USA viser fremgang i salget på helt op til 40 pct., men ifølge Michael Langberg er de optimistiske forventninger til den fremtidige vækst ikke kun  baseret på corona-effekten.

Midt i de positive meldinger fra dagligvarehandlen kaster corona'en en lang skygge over foodservicebranchen og eksporten. Væksten i foodservice i 2020 vil formodentlig derfor blive sat på pause, ligesom eksporten også vil være presset i 2020.

— Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening

I forordet til markedsrapporten for 2020 peger han derimod på, at intet tyder på, at de seneste års økologi-vækst er truet.

“På efterspørgselssiden er det næste økologiske vækstlag identificeret i form af et voksende segment, der er anderledes end de forbrugere, der tog økologien til sig de første 30 år. Og flere internationale trends peger økologiens vej,” skriver Michael Langberg, men han erkender samtidig, at det boost, som coronaen i øjeblikket giver det økologiske detailsalg, har en bagside.

“Midt i de positive meldinger fra dagligvarehandlen kaster corona’en en lang skygge over foodservicebranchen og eksporten. Væksten i foodservice i 2020 vil formodentlig derfor blive sat på pause, ligesom eksporten også vil være presset i 2020,” lyder hans vurdering.

I takt med at corona-smittet er på retur og flere og flere corona-restriktioner bliver rullet tilbage, er spørgsmålet nu, om den aktuelle vækst holder ved, eller om markedet vender tilbage til situationen fra før coronaens indtog. Nu er det igen muligt at spise frokost på jobbet og tage på restaurant, og ifølge Henrik Hindborg, vil det formentlig afkorte indkøbssedlen en smule.

Hvis man kikker nøgterne på økologi-væksten på ca. 20 pct. i detailhandlen under corona, er den efter hans vurdering drevet af to forhold. Dels en generel salgsvækst på økologi, som naturligvis også brænder igennem i corona-tider, dels at økologien godt og vel opsamler sin andel af den handel, der under corona-krisen er flyttet fra udebespisning til køb i detailhandlen.

Henrik HIndborg forventer, at detail- og onlinesalget af økologi samlet vil vokse med 15-18 pct. i 2020.
Henrik HIndborg forventer, at detail- og onlinesalget af økologi samlet vil vokse med 15-18 pct. i 2020.

“Derfor må vi forvente, at økologi-væksten i detailhandlen falder lidt i stigningstakt hen over sommeren og efteråret - i takt med at restauranter og cafeer åbner,” siger Henrik Hindborg.

Han peger i den forbindelse på, at det formentlig tager lidt tid, før udebespisningen kommer helt op i fulde omdrejninger.

“Så et realistisk bud for den økologiske vækst for hele 2020 i detailhandlen kommer helt op på ca. 15 pct.”

Ifølge Henrik Hindborg er onlinesalget lidt af en joker, og hvis forbrugerne har fået smag for at få deres dagligvarer leveret på dørmåtten, er det efter hans vurdering ikke urealistisk, at den samlede vækst i det økologiske salg bliver endnu større.

“Jeg forventer, at en stor del af væksten i onlinesalget vil holde ved resten af året, så samlet vil danskernes køb af dagligvarer online og i detail formentlig nå en vækst på 15-18 procent,” siger han.

Målt i kroner vil det efter hans beregninger svare til en rekordhøj vækst på mindst to mia. kr.

I Økologisk Markedsrapport 2020 kan du læse mere om de danske detailkæder og online dagligvarebutikkers økologiske salg. Ligesom du får et totalt og aktuelt overblik over økologien i Danmark.

Flere artikler fra samme sektion

Solid vækst på det engelske marked

I løbet af det seneste år er det engelske salg af økologiske fødevarer vokset dobbelt så hurtigt som det konventionelle salg, og COVID-19 har givet salget ekstra medvind.

30-06-2020 2 minutter Udland,   Eksport

Kokkeeleverne vil tættere på landmanden

Fremtidens kokke efterlyser mere viden om de råvarer og den bæredygtige udvikling, som de selv skal være med til at forme.

26-06-2020 5 minutter Uddannelse

Eleverne skal tættere på råvarerne og bruge mindre tid på tør teori

For at tiltrække fremtidens professionelle madhåndværkere arbejder Anne-Birgitte Agger med at omdanne Hotel- of Restaurantskolen til et klimaneutralt uddannelsessted, hvor bæredygtighed ikke bare er noget, man snakker om.

25-06-2020 7 minutter Uddannelse,   Foodservice