Annonce

Annonce

Tommy Håkansson bag Smedens stand på Nordic Organic Food Fair i Malmø

Tommy Håkansson fra Smedens ApS har udviklet en ny økologisk pølse, som han håber, vil falde i indkøbernes smag, og han kan også levere den økologiske smørelse i form af ketchup og sennep m.m. Foto: Vivian Nguyen

Eksportchef fra Malmø-messe: Vi er klar. Nu kan indkøberne bare komme an!

En nyudviklet, økologisk 'cookoff-pølse' er blandt de mange produkter, som 14 danske udstillere forsøger at sælge til udenlandske indkøbere på Nordic Organic Food Fair i Malmø.

I dag åbnede den økologiske messe Nordic Organic Food Fair (NOFF), som har tiltrukket flere end 500 økologiske udstillere fra mange lande til Malmø Messecenter. Her får Dennis Hvam, international markedschef hos Økologisk Landsforening, sin ilddåb som arrangør af en dansk fællesstand på en udenlandsk øko-messe.

Han overtog i foråret ansvaret for foreningens eksportarbejde fra Pernille Bundgård, og den nye styrmand er spændt på udbyttet af det to dage lange eksportfremstød, som først og fremmest retter sig mod øko-købmænd og grossister fra Norden.

I år tæller den danske fællesstand 14 udstillere, og han håber, at de kigger ind i to travle dage i Malmø.

”Nu har vi brugt de seneste måneder på at etablere de bedst mulige rammer for standen. Vi har brugt meget krudt på at invitere indkøbere fra både dagligvarehandel og foodservice-branchen i hele Norden. Så nu er det op til jer at give den max gas og få mest muligt ud af de kommende dage,” sagde Dennis Hvam til udstillerne ved åbningen af den danske stand, inden de første messegæster stjal opmærksomheden.

"Vi er klar. Nu kan indkøberne bare komme an."

Bornholmsk cookoff-pølse 

Udstillere på den danske stand

I år deltager der 14 udstillere på den danske fællesstand:

Den danske stand er støtte af Fonden for Økologisk Landbrug

Tommy Håkansson, direktør for Smedens ApS deltager på messen for fjerde gang, hvor den bornholmske virksomhed i år har suppleret sin brede vifte af ketchup- og tomatprodukter med en animalsk nyhed, som han har store forventninger til.

”Vi er selv begyndt at producere en ”cookoff-pølse” hjemme i Åkirkeby. De er især målrettet B2B-kunder som slagterafdelinger i dagligvarebutikker. Pølserne består af halvt okse- og halvt grisekød, og vi har kogt dem 80 procent færdig. Når slagterne koger dem de sidste 20 procent, kan de hurtigt tilbyde nykogte pølser til kunderne,” siger Tommy Håkansson, som sidste sommer med succes testede pølserne i flere bornholmske butikker.

Nu håber han, at messen vil give flere indkøbere smag for de bornholmske pølser.

”Vi har deltaget på NOFF flere gange. Det er en rigtig god messe, så vi har store forventninger til udbyttet,” siger Tommy Håkansson.

En vigtig spydspids

Dennis Hvam håber, at han får ret. Han beskriver den nordiske messe som en vigtig spydspids for Økologisk Landsforenings løbende arbejde med at eksponere danske produkter for udenlandske detailkæder og grossister og styrke netværket til de nære eksportmarkeder, som gennem mange år har aftager hovedparten af Danmarks økologiske eksporteksport.

”NOFF er et godt sted at møde indkøbere fra hele Skandinavien, og messen er samtidig et godt sted at starte for nye opstartsvirksomheder, som for første gang skal ud på eksportmarkedet,” lyder vurderingen fra Dennis Hvam, som er spændt på, hvor mange gæster, der får smag for pølserne og alle de andre økologiske produkter på standen.

Hvad er dit vigtigste succeskriterie?

”Det er, at udstillerne kan mærke, at vi har gjort os umage og at udstillerne i morgen kan tager hjem fra messen med nye spændende kontakter, som de kan arbejde videre med.”

Messens gæster kan i løbet af de to dage deltage i et gratis debat- og presseprogram, som bl.a. præsenterer de seneste indsigter og ny inspiration til fødevare- og drikkevarebranchen, og både Helle Borup Friberg, direktør for Økologisk Landsforening, og Dennis Hvam er blandt oplægsholderne.  

Helle Borup Friberg deltager i en fælles nordisk debat med Økologisk Landsforenings nordiske søsterorganisationer. De skal diskutere, hvordan landene i fællesskab kan bidrage til at løfte det økologiske salg, mens Dennis Hvam bidrager med et oplæg om potentialet i plantebaseret økologi på det svenske marked. I Sverige er der mange plantebaserede produkter i butikkerne, men kun få af dem er økologiske, så her er der et potentiale, som de de danske udstillere kan forfølge, inden de torsdag vender næsen mod Danmark.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel