Annonce

Annonce

Morten Jensen er ved at tage kartofler op af jorden

Morten Jensen fik solgt 1.050 poser med hver fem kg kartofler. Foto: PR

Landmand med grimme kartofler nåede næsten i mål

Medieomtale og samarbejdet med Too Good To Go lader til at have haft effekt: Morten Nielsen fik solgt næsten alle de kartofler, der stod til at blive destrueret.

For nylig stod økolog Morten Jensen fra Syrengården med seks ton kartofler, han ikke kunne afsætte til supermarkederne, fordi kartoflerne var for grimme.

Det frustrerede ham og efter at have fortalt om sin problemstilling i Go' Aften Live på TV 2, tog virksomheden 'Too Good To Go' kontakt til ham, og herefter bredte historien sig til andre medier, bl.a. Økologisk Nu. Det blev arrangeret, at folk kunne komme i bededagsferien og købe kartoflerne, og nu er status, at Morten Nielsen fik solgt næsten alle seks ton: I alt fik han solgt 1.050 poser á fem kg.

"Det gik over al forventning, det var en stor succes," udtaler han til landbrugsavisen.dk.

Set over en hel sæson er der dog udsigt til, at langt flere kartofler ender med at blive destrueret, fordi de ikke kan afsættes, og Morten Jensen håber derfor, at sagen kan være med til at sætte fokus på det enorme madspild, der findes. Her efterlyser han specifikt en holdningsændring fra "de store supermarkedskæder", der fravælger de "grimme" grønsager.

"Jeg efterlyser en holdning fra de store supermarkedskæder, der burde være med til at tage ansvar," siger han til landbrugsavisen.dk, men tilføjer, at en enkelt kæde henvendte sig, fordi den gerne ville sælge hans uskønne kartofler.

Flere artikler fra samme sektion

Flere økologer kan se frem til tilskud til ny teknologi

Der er stor efterspørgsel på tilskud til ny teknologi, og nu afsætter fødevareministeren ekstra penge til Økologisk investeringsstøtte i 2021. Derudover får ansøgerne et halvt år ekstra til at afslutte deres projekt.

02-12-2021 2 minutter Tilskud

Snart bliver engelske landmænd belønnet for at passe på deres jord

Engelske landmænd vil fra 2022 modtage betaling, hvis de aktivt værner om jordens frugtbarhed og sundhed. Flere naturorganisationer er dog skuffede over ordningen.

02-12-2021 4 minutter Udland,   Politik,   Jordfrugtbarhed

Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.

02-12-2021 4 minutter Forbrug,   Detailhandel,   Plantebaserede fødevarer