Landmand med grimme kartofler nåede næsten i mål
Medieomtale og samarbejdet med Too Good To Go lader til at have haft effekt: Morten Nielsen fik solgt næsten alle de kartofler, der stod til at blive destrueret.

Morten Jensen fik solgt 1.050 poser med hver fem kg kartofler. Foto: PR
For nylig stod økolog Morten Jensen fra Syrengården med seks ton kartofler, han ikke kunne afsætte til supermarkederne, fordi kartoflerne var for grimme.
Det frustrerede ham og efter at have fortalt om sin problemstilling i Go' Aften Live på TV 2, tog virksomheden 'Too Good To Go' kontakt til ham, og herefter bredte historien sig til andre medier, bl.a. Økologisk Nu. Det blev arrangeret, at folk kunne komme i bededagsferien og købe kartoflerne, og nu er status, at Morten Nielsen fik solgt næsten alle seks ton: I alt fik han solgt 1.050 poser á fem kg.
"Det gik over al forventning, det var en stor succes," udtaler han til landbrugsavisen.dk.
Set over en hel sæson er der dog udsigt til, at langt flere kartofler ender med at blive destrueret, fordi de ikke kan afsættes, og Morten Jensen håber derfor, at sagen kan være med til at sætte fokus på det enorme madspild, der findes. Her efterlyser han specifikt en holdningsændring fra "de store supermarkedskæder", der fravælger de "grimme" grønsager.
"Jeg efterlyser en holdning fra de store supermarkedskæder, der burde være med til at tage ansvar," siger han til landbrugsavisen.dk, men tilføjer, at en enkelt kæde henvendte sig, fordi den gerne ville sælge hans uskønne kartofler.
Flere artikler fra samme sektion
Ny aftale åbner stort asiatisk marked for økologiske fødevarer
Ny aftale mellem EU og Japan gør det nemmere at eksportere økologiske drikkevarer, mejeri- og kødprodukter til Japan.
Trumps toldhammer rammer næppe den økologiske eksport særlig hårdt
Mens udsigten til en global handelskrig mellem USA og resten af verden får aktiekurserne til at falde, er humøret stadig intakt hos de danske eksportører af økologi til USA.
Dyrevenner tropper op med kaffe på OK's hovedkvarter for at få turbokyllingen ud af Coop
Coop har længe vaklet med at udfase turbokyllingen fra sit sortiment, og Anima har derfor sat sig med informationsmateriale og kaffe foran OK's hovedkontor for at komme i dialog med koncernens direktør, som også er næstformand i Coop Danmarks bestyrelse.