Annonce

Annonce

Annonce

Annonce

Jes Hjort og sønnen Knud fra Økotopens markedsstand, hvor salget typisk runder 6.000 kr. på to timer, mens hans nyetablerede webshop omsætter gartneriudstyr og frø for 150.000 kr. om måneden. Foto: Økotopen

Ny webshop giver kæmpe løft til Økotopens salg

SERIE: En kombination af web-og torvesalg har vist sig at være den bedste kombination for mikrogartner Jes Hjort og Økotopen, som har lært, at det som nyetableret fødevareproducent er vigtigt hele tiden at være åben for afprøve nye salgskanaler.

Som lille, nyetableret gartneri kan det være vanskeligt at finde ud af, hvilket varesortiment og hvilke salgskanaler, der sammen sikrer den største omsætning og avance.

I takt med at Økotopen udviklede sig, lærte mikrogartner Jes Hjort derfor hurtigt, at den løsning, der virker optimal det ene år, hurtigt kan blive overhalet af nye og mere lukrative muligheder året efter, så det handler om at være omstillingsparat.

Hans skifte fra en karriere som succesrig forsikringssælger til fødevareproducent har aldrig været brolagt med forkromede forretningsplaner. Han har derimod hele tiden været åben for at afprøve nye indtjeningsmuligheder og salgskanaler.

Jeg håbede på en omsætning på 20.000 kr. om måneden, men i januar solgte jeg for 100.000 kr., og siden har omsætningen ligget på ca. 150.000 kr. om måneden.

— Jes Hjort, ejer af Økotopen

»Jeg havde ingen færdige planer og har aldrig opereret med Excel-ark. Jeg vidste, at det alligevel aldrig går, som man planlægger,« siger Jes Hjort og afslører, at hans foretrukne salgskanaler lige nu dels er Økotopens nyetablerede webshop, hvis salg overgår hans vildeste forventninger, dels sommerhalvårets ugentlige markedsdage foran rådhuset i Esbjerg, hvor han ene mand på to timer kan omsætte for 6.000 kr.

logo for serien Et år med Økotopen

I serien 'Et år med Økotopen' følger Økologisk Nu den autodidakte mikrogartner Jes Hjort gennem Økotopens fjerde vækstsæson.

I de første artikler har Jes Hjort-Malmberg bl.a. fortalt om, hvordan han sammensætter et salgsbart sortiment og fastsætter de rigtige priser. I denne artikel fortæller han om, hvilke salgskanaler, der fungerer bedst for Økotopen.

Hurtige penge i kassen

Skruer vi tiden tilbage til efteråret 2017, da Jes Hjort etablerede sig som mikrogartner i forældrenes baghave, var hans situation meget anderledes end i dag, hvor han netop har ansat sin første medarbejder til at hjælpe med de mange praktiske opgaver i gartneriet. Han havde ingen kunder og dermed ingen indtægter, og ingen kendte Økotopen.

»Min tanke var bare at finde ud af, hvordan jeg kunne skaffe nogle indtægter hurtigst muligt,« husker Jes Hjort.

Derfor satsede han det første år på produktion af spirer og grøntsager med kortest mulig tid fra såning til høst. For at sparke salget i gang var han meget opsøgende blandt de lokale restauranter, og han brugte en del tid på landevejen for at levere varer til kunderne. I takt med at forretningen voksede, og der kom flere private kunder, blev tid i højere grad en begrænsende faktor.

Samtidig voksede indtjeningen, og det blev nødvendigt at prioritere anderledes for at få mest muligt ud af arbejdsdagen.

Webshop overrasker helt vildt

Jes Hjort har alle årene prioriteret at fortælle kunderne, hvad der sker hos Økotopen via et væld af opslag og videoklip på de sociale medier, og han registrerede, at mange spurgte ind til, hvor han købte sine redskaber og øvrige udstyr til gartneriet. Det gav ham ideen til at etablere en webshop med netop den type udstyr, som han i forvejen havde brugt meget tid på at finde hos producenter i ind- og udland. Webshoppen åbnede ved årsskiftet, og det har løftet Økotopens omsætning markant.

Oplev Jes Hjort live

  • Du kan møde Jes Hjort, når Økologisk Landsforening laver live-transmission fra Økotopen i samarbejde med LandboUngdom torsdag den 3. juni kl. 19.30.
  • Interesserede kan følge med og stille spørgsmål til Jes Hjort under transmissionen.

»Jeg håbede på en omsætning på 20.000 kr. om måneden, men i januar solgte jeg for 100.000 kr., og siden har omsætningen ligget på ca. 150.000 kr. om måneden,« siger den autodidakte gartner, som dermed har fået et helt nyt og overraskende solidt ben under virksomhedens økonomi.

»Der er ingen dage uden ordre. Det er superfedt, men det må vel stoppe en dag.«

Udvalget i webshoppen er vokset en del siden lanceringen, og han tilbyder nu i alt 150 varer i kategorier som redskaber til køkkenhaven, forspiring og udplantning, høstredskaber, mikrogrønt-udstyr, svampemycelium, ukrudtsdug og økologiske grøntsagsfrø.

Åbner lille gårdbutik

Men det er stadig produktionen af spirer, salat og grøntsager, som er hjertet i virksomheden, og Jes Hjort har i løbet af foråret indrettet en lille gårdbutik, hvor kunderne kan købe friskhøstet grønt. Den er et alternativ til den tidkrævende vejbod, og tid er der ikke for meget af. Efter det kolde forår, står planterne i øjeblikket i kø for at blive plantet ud.

»En vejbod kan være en god måde at starte på. Det gjorde jeg selv, men jeg fandt hurtigt ud af, at der var for meget arbejde forbundet med det i forhold til hvor få penge, det gav. Nu prøver jeg at gøre det mere seriøst ved at etablere en lille gårdbutik på 10-12 kvm med et køleskab til salat og mikrogrønt. Gårdbutikken er kun åben fredag-søndag«, siger han.

Det betyder, at Jes Hjort torsdag kan høste nok til at sikre, at butikken bugner med friske varer hele weekenden. Det er efter hans vurdering mere attraktivt for kunderne end en gårdbutik, hvor der ligger lidt på hylderne hele ugen, og så kræver det ikke så meget tid, som at servicere vejboden.

Markedet handler om mere end penge

Endelig prioriterer han at møde sine kunder på markedet i Esbjerg, hvor han normalt får udsolgt i løbet af et par timer og kan køre hjem med ca. 6.000 kr. på lommen.

»Markedet begyndte at rykke sidste år, og inden jeg tager afsted, laver jeg et opslag på nettet, hvor jeg fortæller, hvad jeg har med. Selv om torvet foran rådhuset ligger langt fra gågaden får jeg normalt udsolgt, og kan køre hjem med en tom bil,« siger Jes Hjort.

Hidtil har det været vanskeligt for de fleste danske grøntsagsproducenter at etablere et større markedssalg rundt om i landets provinsbyer, men esbjergenserne glæder sig til at få besøg af Økotopen, og for Jes Hjort handler markedsdagene om mere end penge.

Han oplever, at hverdagen som mikrogartner kan være ensom, så han nyder at møde kunderne, som kommer helt fra Fanø for at købe hans grøntsager, fordi de synes, at de smager bedre end de grøntsager, de kan købe i dagligvarekædernes grøntafdelinger.

Flere artikler fra samme sektion

Økolog er ny rådgiver for Greenpeace og vil kæmpe for færre husdyr

At få ændret landbrugspolitikken er som kampen mellem David og Goliat, mener Helene Hansen, der er ny landbrugspolitisk rådgiver i Greenpeace. Selv er hun uddannet økolog og ønsker et mere plantebaseret, økologisk landbrug.

15-06-2021 4 minutter Politik

Dyrenes Beskyttelse: Vilde fisk fortjener at blive aflivet på en ordentlig måde

Et hold af danske og svenske forskere skal nu forsøge at finde ud af, hvor meget vilde fisk lider, når de bliver fanget og hevet ombord på nutidens store trawlere.

15-06-2021 3 minutter Akvakultur

Et nyt biodiversitetsråd skal rådgive regeringen

Folketinget har besluttet at nedsætte et uafhængigt organ af eksperter, der fremover skal rådgive om indsatser på naturområdet.

14-06-2021 2 minutter Biodiversitet,   Politik