Annonce

Annonce

Frokostbuffet i kantinen i Agro Food Park 26 som bliver drevet af Compass Group,

Kantinen i Agro Food Park 26 i Aarhus har Det Økologiske Spisemærke i sølv. Den bliver drevet af Compass Group, og de ansatte er allerede vant til at arbejde med økologiske bælgfrugter, og de er nu sikret adgang til bælgfrugter fra danske økologer. Foto: Jakob Brandt

Økologiske bælgfrugter fra Kragerup Gods har kurs mod flere af landets kantiner

Et nyt samarbejde mellem producenten Kragerup Gods, grossistvirksomheden Grøn Fokus og Compass Group Danmark skal sikre, at danske økologiske bælgfrugter nu i langt højere grad bliver sat på menuen rundt omkring i landets kantiner.

Kragerup Gods på Sjælland, som gennem flere år har eksperimenteret med at producere økologiske bælgfrugter, bliver fremover leverandør af danske kikærter og linser til de 320 kantiner, som Compass Group driver i Danmark.

Aftalen om at levere bælgfrugter til den store kantineoperatør sker ifølge Dagrofa via en partnerskabsaftale med Compass Group Danmark og Grøn Fokus, der som er et datterselskab under Dagrofa Foodservice i flere år har solgt økologiske bælgfrugter fra Kragerup Gods til Meny-kæden.

I Compass Group er vi på evig jagt for at gøre vores frokostordninger mindre klimabelastende. I den sammenhæng ser vi danske bælgfrugter som et helt essentielt værktøj.

— Kenneth Balieu Sørensen, chef for gastronomi og fødevarekvalitet, Compass Group Danmark

Compass Group Danmark driver 320 kantiner, hvor mere end 100.000 mennesker dagligt indtager et måltid mad, og de mange spisende får fremover et større udvalg af bl.a. danske kikærter og anicia-linser at vælge imellem på menuen, skriver Dagrofa i en pressemeddelelse om den nye aftale, som glæder Kenneth Balieu Sørensen, chef for gastronomi og fødevarekvalitet i Compass Group Danmark:

”I Compass Group er vi på evig jagt for at gøre vores frokostordninger mindre klimabelastende. I den sammenhæng ser vi danske bælgfrugter som et helt essentielt værktøj. Udfordringen har været, at vi rent kulturelt ikke har været vant til at bruge bælgfrugter i særlig stor udstrækning i Danmark.”

Konceptchef i Dagrofa Foodservice, Marlene Lindegaard håber, at bælgfrugternes indtog i kantinerne kan være med til at præge udviklingen af den danske madkultur
Konceptchef i Dagrofa Foodservice, Marlene Lindegaard håber, at bælgfrugternes indtog i kantinerne kan være med til at præge udviklingen af den danske madkultur. Foto: Dagrofa

Eneforhandler af Kragerups bælgfrugter

I en tid hvor forbruget af kød skal ned for at mindske klimaudledningen betragter han bælgfrugter som en væsentlig proteinkilde, hvis man ønsker at reducere sit indtag af animalske proteiner.

En del af råvarerne kommer fra Kragerup Gods, der ligger nord fra Slagelse. Godset har i de senere fem år arbejdet på økologiske plantebaserede proteinkilder som f.eks. kikærter og linser.

Den satsning er Grøn Fokus, et specialistselskab i regi af Dagrofa Foodservice, hoppet med på, og virksomheden er eneforhandler af bælgfrugterne fra Kragerup Gods, som i år forventer at dyrke 20 ha med bælgfrugter, som ifølge godsforvalter Olav Ditlevsen stadig er en noget usikker afgrøde på grund af den ofte lidt for fugtige sommer.

"Sidste år havde vi en tør sommer, og jeg fik en fin høst, men i 2019 høstede jeg kun erfaringer. Da rådnede alle bælgfrugterne på marken," siger godsforvalteren, som efterlyser flere forsøg og mere samarbejde på tværs af branchen, som kan være med til at udvikle produktionen af danske bælgfrugter.

"Jeg synes, at jeg står meget alene med produktionen, men det areal, som jeg sår til, er stadig så lille, at jeg godt kan tåle, hvis høsten går galt," siger Olav Ditlevsen til Økologisk Nu.

Hvis bælgfrugter til konsum for alvor skal slå rod i dansk landbrug og de danske husholdninger, skal der ifølge Olav Ditslevsen langt større volumener til, så det bliver rentabelt at investere mere i sortsudvikling, forsøg og de rigtige maskiner.

"Med det lille areal, som jeg dyrker, giver det ikke mening at investere 400.000-500.000 kr. i den radrenser, som jeg har behov for, hvis jeg skal holde bælgfrugterne rene for ukrudt."

Derfor håber Olav Ditlevsen, at Compass Group og andre får succes med at sælge flere bælgfrugter, og så efterlyser han en tør sommer.

Også Marlene Lindegaard, konceptchef i Dagrofa Foodservice med ansvar for storkøkkener, glæder sig over, at Compass Group nu har valgt at tage et aktivt valg om at få flere danske bælgfrugter på menukortet.

”Det gør en enorm forskel for udviklingen, når en stor aktør som Compass Group går ind i den dagsorden, som handler om at få danskerne til at spise mere klimabevidst. Herhjemme har vi ikke sort bælte i bælgfrugter, men det kan kokkene i kantinerne hjælpe danskerne med at få. De har en stor berøringsflade hver eneste dag, og derfor kan de være med til at præge udviklingen af vores madkultur.

Senere på året bliver samarbejdet udvidet til også at omfatte dansk producerede ingridærter og fuegobønner.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel