Annonce

Annonce

Indgang til et Whole Foods Market

Whole Foods Markets har gennem mange år inspireret økologiske købmænd og producenter over hele kloden, og kæden er en af de sikre destinationer, når ØL inviterer på inspirationstur til New York. Foto: East Midtown Partnership

ØL går på jagt efter de nye trends i New York

Økologisk Landsforening arrangerer inspirationstur til New York, hvor de nyeste trends slår igennem lidt før alle andre steder.

Hvis du vil være på forkant med de nyeste trends inden for det økologiske marked, findes der ingen steder, som er bedre at besøge end New York, lyder vurderingen fra detailhandelsekspert Flemming Birch fra Birch&Birch.

"New York er bare det sted i verden, som er længst fremme med de nye tendenser inden for fødevarer. Samtidig har byen det største og bredeste udvalg af økologiske fødevarer. Volumenmæssigt er det i en skala, som vi slet ikke kender i Danmark," forklarer Flemming Birch, som af samme grund glæder sig til at stå i spidsen for Økologisk Landsforenings inspirationstur til hovedbyen på den amerikanske østkyst i slutningen af september.

New York har nicher for alt

Flemming Birch har arrangeret flere lignende trendspottende ture til verdens fødevaremetropoler, han har flere gange besøgt New York, og han oplyser, at målet for turen bliver butikker og forretningskoncepter i Brooklyn og på Manhattan. Han er endnu ikke færdig med at skrue programmet sammen, men han tør godt allerede nu garantere, at der er inspiration at hente for både små og store producenter af fødevarer såvel som emballage. For købmænd, som søger inspiration til nye koncepter, og til alle, som bare er interesserede i at være på forkant med de seneste fødevaretrends eller ønsker at finde ud af, om deres produkter passer ind på de amerikanske butikshylder.

Hvis du vil vide, hvordan handlen med økologiske fødevarer udvikler sig i morgen, er det ifølge Flemming Birch en god ide at besøge The Big Appel i dag.

"I New York er der kunder til alt, og derfor er der også nicher til alt," siger Flemming Birch.

Amazon-butik uden personale

Efter hans vurdering er en af de mest nyskabende butikskoncepter i New York netop nu det personaleløse koncept Amazon Go, som for få dage siden åbnede sin 11. butik, som ligger i New York.

Butikkerne i Amazon Go har intet personale og er Amerikas nyeste bud på fremtidens fødevarebutik. Foto: Amazon go

Kunderne får adgang til butikken via en app på deres mobiltelefon. Når de har taget de varer, som de ønsker, og forlader butikken, bliver købet automatisk trukket på det kreditkort, som er tilknyttet app'en.

Indtil videre findes konceptet kun i USA, men Amazon-koncernen er ifølge Flemming Birch også en interessant spiller med mange tråde til det globale fødevaremarked. Som ejer af Whole Foods Market driver selskabet en af de mest fremsynede dagligvarekæder. En kæde som købmænd i hele verden har fulgt nøje gennem årtier, da den på flere områder er frontløber, når det gælder salg og markedsføring af økologiske fødevarer.

Kom et skridt foran

Pernille Bundgård, som er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, oplyser, at ansatte fra ØL tidligere har været i New York for at hente inspiration til samarbejdet med dansk detailhandel. For selv om Danmark bryster sig af verdens højeste økologiandel, er amerikanerne foran på en række parametre, når det gælder salg og markedsføring af økologi.

"Vores medlemmer har gennem flere år efterlyst en inspirationstur til New York, og turen er både åben for producenter og ansatte i dagligvarehandlen, som vil have mulighed for at møde de nyeste trends, inden de kommer til Danmark," siger hun og oplyser, at det endelige program snart vil fremgå af foreningens hjemmeside.

Økologien sætter ny rekord i USA

Men New York er ikke bare et interessant udstillingsvindue for økologiske fødevarer. Flere og flere amerikanere foretrækker økologiske varer, så de får sjældent lov til at ligge længe på butikshylden.

Salget af økologiske fødevarer har gennem mange år været støt stigende i USA, og de nyeste tal fra Organic Trade Association viser, at salget i 2018 nåede op på 322 mia. kr. Det svarer til en vækst på seks pct. i forhold til året før.

"Økologi betragtes nu som mainstream. Men holdningerne omkring økologien er alt andet end status quo," sagde Laura Batcha, administrerende direktør i Organic Trade Association, da salgstallene for 2018 blev offentliggjort.

"I 2018 skete der et markant skift i tankegangen hos de, der arbejder med økologiske fødevarer, i retning af mere samarbejde og aktivisme for at hæve barren for den rolle, som økologi kan spille i forhold til bæredygtighed, og hvordan vi tackler miljøudfordringerne," sagde hun.

Flere artikler fra samme sektion

Ole Roed og Fårup Sommerland modtager Økoprisen 2024

Når Fårup Sommerland tager hul på sæsonen i næste måned, har samtlige restauranter, madboder og kiosker i det nordjyske sommerland mindst Det Økologiske Spisemærke i bronze. Den bedrift belønner Økologisk Landsforening med Øko-prisen.

19-03-2024 9 minutter Øko-prisen,   Det Økologiske Spisemærke

Dansk hotelkæde er med i den første bølge af økologiske spisemærker i Tyskland

Der var fint besøg hos Guldsmeden Hotels i Berlin, som tirsdag som det første hotel fik overrakt Tysklands nye økologiske spisemærke i guld, som tyskerne har indført efter dansk forbillede for at sætte skub i omlægningen til økologi.

14-03-2024 5 minutter Det Økologiske Spisemærke,   Udland,   Eksport

DM for kokke og tjenere prioriterer økologi

Der er masser af økologi i gryderne, når Foodexpo i næste uge lægger lokaler til fagkonkurrencerne Årets Kok og Årets Tjener, som i år får tildelt det lejlighedsvise Økologiske Spisemærke i sølv.

13-03-2024 3 minutter Events,   Foodservice