Annonce

Annonce

Signatur-ansatte holder økologiske sølv-spisemærker oppe i et telt

Økologiens indtog på de seks Sinaturs hoteller blev belønnet med økologiske spisemærker i sølv, som blev uddelt på Bornholm. Fra venstre: Mikael Læborg Madsen, køkkenchef Hotel Haraldskær, Hasse Bonde-Sterup, restaurantchef Hotel Haraldskær, Simon Bergstrøm, souschef Hotel Frederiksdal, Anne Cathrine Christensen, køkkenchef Hotel Skarrildhus, Kristian Værum Gade, køkkenchef Hotel Sixtus, Mathias Jensen, bagerelev Hotel Storebælt og Mads Peter Lassen, souschef Hotel Gl. Avernæs. Foto: Joshua Gross

Sinatur vil være naturens stemme

De seks hoteller i hotel- og konferencekæden Sinatur fik overrakt Det Økologiske Spisemærke i sølv under Folkemødet på Bornholm, men hos Sinatur er det ikke nok, at råvarerne er økologiske.

Økologiske og lokalt producerede råvarer har gennem flere år været en helt naturlig del af Sinatur-kædens DNA, og de seks hotel- og konferencecentre kan nu skilte med Det Økologiske Spisemærke i sølv, som dokumenterer at 60-90 pct. af råvarerne i hotellernes menu er økologiske.

"For os giver det mening at være naturens stemme, og vi kan se, at vi har fået flere bookinger, siden vi indførte økologien," siger Kari Brandsgård til Økologisk.nu.

Som direktør for Haraldskær Sinatur Hotel & Konference lidt uden for Vejle var hun i weekenden med til at modtage de økologiske spisemærker i Sinatur-kædens store restauranttelt under folkemødet på Bornholm.

I teltet blev der i løbet af folkemødet serveret ca. 6.000 økologiske måltider, og ifølge Kari Brandsgård er folkemødet det helt rigtige sted at markedsføre Sinaturs grønne profil og de nye spisemærker.

"Ca 80 pct. af vores bookinger sker i forbindelse med kurser og konferencer, og vores målgruppe er alle de, der kommer på folkemødet," siger direktøren fra Sinatur, som er ejet af Danmarks Lærerforening.

”Vi elsker økologi, og der er ingen tvivl om, at økologi er godt, vigtigt og velsmagende. Men vi satser ikke på økologi for enhver pris,” fortæller Kari Brandsgård og fortsætter:

”Det giver eksempelvis ingen mening at servere økologiske asparges fra Italien, hvis nabogården producerer et bæredygtigt alternativ, som kan leveres på en trillebør. Det giver heller ingen mening at tilbyde udenlandske øko-bananer og øko-appelsiner, når vi kan bruge frisk, dansk frugt og danske bær fra vores lokalområder.”

Af samme grund håber hun, at endnu flere danske producenter af frugt, bær og grøntsager m.m. vil omlægge til økologi.

Rekordhurtig omlægning

Spisemærkerne blev overrakt af Helle Søballe Nybo fra Fødevarestyrelsen, og hun håber, at flere vil følge i Sinaturs fodspor.

"Danskerne har i 30 år haft mulighed for at vælge økologi, når de går i supermarkedet. Det giver frihed til at vælge dét, der er rigtigt for én selv. For ti år siden fik danskerne med indførelse af spisemærket også en mulighed for at vælge økologi, når de går ud," sagde Helle Søballe Nybo fra Fødevarestyrelsen, inden hun overrakte sølvmærkerne til de seks Sinatur-køkkener.

Hun betegner spisemærkerne som en succeshistorie, som er med til at sikre mindre madspild og et mere grønt og klimavenligt menukort med mindre kød.

Helle Søballe Nybo fra Fødevarestyrelsen overrakte sølvmærkerne til Kari Brandsgård, direktør Haraldskær Sinatur Hotel & Konference ved et event i kædens store restauranttelt, som lå midt på Folkemøde-pladsen i Allinge.. Foto: Joshua Gross

"Sinatur har på rekordtid lagt om fra bronze til sølv. Når folk virkelig vil noget, og det kan jeg mærke, at I vil, så får de til at lykkes," sagde hun til de ansatte fra Sinatur Hotel & Konference, og fortsatte:

"Det, der tidligere lød som noget, der var dyrt og besværligt, er blevet til en fortælling, der viser, at det kan lade sig gøre at lægge om til økologi for de samme penge, og vi betragter spisemærkerne som en stor succes."

Beundringsværdig strategi

Forinden havde Helle Borup Friberg, direktør for Økologisk Landsforening, betegnet Det Økologiske Spisemærke som et vigtigt element i arbejdet med at omlægge landets professionelle køkkener til økologi.

"Mærkerne er både vigtige som dokumentation for selve omlægningen og som motivation for de mange ansatte ude i køkkenerne, og jeg kan kun opfordre til, at vi sammen fortsætter med at udbrede spisemærket. Der er stadig alt for mange hoteller og restauranter, hvor man ikke kan vælge at spise økologisk," sagde ØL-direktøren.

Hun mener, at de professionelle køkkener kan fungere som en vigtig katalysator for omstillingen af måltiderne i både storkøkkener og private køkkener, og hun serverede i den forbindelse en særlig tak til Sinatur-kæden.

"I er et godt eksempel på en hotelkæde, som går foran, er visionær og sætter ambitiøse mål. Kari, jeg har læst jeres strategi. Jeg synes, den er beundringsværdig," sagde Helle Borup Friberg.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel