Annonce

Annonce

Fish & Chips i Tivoli

Fish ’n’ Chips er et af Tivolis seks fastfood-spisesteder, som allerede har fået Det Økologiske Spisemærke. I morgen lander yderligere fire spisemærker i den populære have. PR-foto: Tivoli

Danmarks største turistattraktion inviterer til Økologiske dage

En minifestival, som strækker sig over fem dage fra 11.-15. september, skal vise gæsterne, hvor langt Tivoli i København er nået med at indføre økologiske fødevarer i havens egne fastfood-spisesteder.

Danskerne er verdensmestre i at købe økologi, når de handler ind i supermarkedet. Når aftensmaden består af hurtige måltider som burgere, pizza eller sushi, kniber det derimod ofte med økologien.

Men sådan behøver det ikke at være, viser erfaringerne fra Tivoli i København.

Haven har de seneste år arbejdet på at indføre økologi i egne take away-spisesteder, og ifølge Christophe Francios Miolane, der fungerer som gastronomisk konsulent for Tivoli, giver det god mening at indføre økologi i Danmarks mest besøgte turistattraktion.

“Mange af vores gæster spiser måske økologi derhjemme, og nu giver vi dem også mulighed for at ‘synde med god samvittighed’, når de køber fastfood,” siger han.

Tivoli går fra seks til ti spisemærker

Hidtil har Tivoli ikke gjort det store nummer ud af at markedsføre indførelsen af økologiske råvarer, men det bliver der ændret på, når haven i denne uge inviterer til en økologisk minifestival i form af ‘Økologiske Dage’. De indledes onsdag, hvor en række oplægsholdere fortæller om deres erfaringer med økologi og fastfood.

Christophe Francios Miolane mener, at det er naturligt at en stor turistattraktion som Tivoli tilbyder sine gæster fastfood, som er produceret af økolgiske råvarer.
Christophe Francios Miolane mener, at det er naturligt at en stor turistattraktion som Tivoli tilbyder sine gæster fastfood, som er produceret af økolgiske råvarer.

Seks af Tivolis spisesteder har allerede fået Det Økologiske Spisemærke, og yderligere fire får ved den lejlighed overrakt spisemærket. Dermed kommer Tivoli op på otte spisemærker i bronze (30-60 pct. økologi) og to i sølv (60-90 pct. økologi).

“Normalt er det mest i forbindelse med landets musikfestivaler, at vi forbinder fastfood med økologi, og vi har meget at arbejde med endnu, men jeg synes, at vi er nået langt. Vi har vist, at man godt kan indføre økologi i et prisfølsomt marked og til priser, så både gæsterne kan være med, og der er økonomi i det for os,” siger Christophe Francios Miolane.

Strategi for bæredygtige måltider

I en pressemeddelelse forklarer Dorthe Weinkouff Barsøe, underdirektør, brand & kommunikation i Tivoli:

“Tivoli har gennem et par år arbejdet med at implementere en strategi for bæredygtige måltider. ‘Vores mad skal smage’ er strategiens første bud, men økologi og dyrevelfærd kommer lige efter, og det er lykkedes at få masser af økologi og dyrevelfærd uden at hæve priserne, alene ved at gentænke opskrifterne på den mad, Tivoli sælger. Det, og meget andet, glæder vi os til at sætte fokus på med Økologiske Dage.”

Tivoli i København har vist, at haven hverken behøver at miste noget på gyngerne eller karruseller, når den indfører økologiske råvarer i fastfood produkter som hotdogs, men det er vigtigt at finde det rigtige prispunkt.
Tivoli i København har vist, at haven hverken behøver at miste noget på gyngerne eller karruseller, når den indfører økologiske råvarer i fastfood produkter som hotdogs, men det er vigtigt at finde det rigtige prispunkt.

Ca. to tredjedele af Tivolis spisesteder er forpagtet ud, og økologiens indtog omfatter i første omgang udelukkende havens 30-35 egne fastfood-stationer, som bl.a. sælger hotdogs, burgere og fish & chips, oplyser Christophe Francios Miolane.

Vi skal ramme det rigtige prispunkt

“Der er mange fordomme, når man taler økologi og fastfood, og vi møder ofte spørgsmålet: Hvad koster det? Hvis man udelukkende betragter økologien som et fordyrende led, så er det op ad bakke. For os handler det om, at vi gerne vil give gæsterne den bedst mulige oplevelse. Det handler om at få enderne til at mødes og få lavet det rigtige set up, som både giver mening for os og gæsterne,” siger Christophe Francios Miolane.

Han oplyser, at prisen på økologisk kød stadig er en stor udfordring, så her vælger Tivoli i stedet kød, som scorer højt på statens dyrevelfærdsmærkning.

“Men når det gælder mejeriprodukter og æg har vi taget et strategisk valg om at satse på økologi.”

Dansker vil gerne betale ekstra for økologisk fastfood

Det er håbet, at den økologiske minifestival bliver den første af flere lignende arrangementer, hvor Tivoli har fokus på bæredygtige fødevarer. Årets tema er mere økologi i de hurtige måltider, og arrangementet er udviklet i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, som i år har lavet en undersøgelse, der belyser danskernes opfattelse af økologisk take-away. Undersøgelsen viser bl.a.:

  • pct. af de danske forbrugere opfatter i nogen eller høj grad den økologiske take-away som bedre kvalitet
  • pct. opfatter i nogen eller høj grad økologisk take-away som et bedre alternativ til den hjemmelavede aftensmad
  • pct. af danske forbrugere vil gerne betale lidt mere for økologi i take-away, hvis de fik muligheden

“Kun to pct. af de adspurgte i Landbrug & Fødevarers landsdækkende undersøgelse havde nemt ved at finde økologisk take-away. Det er ærgerligt, for vores analyser viser samtidig, at flere og flere måltider indtages uden for hjemmet. Der er et kæmpe potentiale for mere økologi derude. Derfor er vi glade for, at landets største attraktion, Tivoli, går foran og sætter handling bag holdning, siger Mette Jasper Gammicchia, der er leder af afdelingen for Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer.

Noget for alle målgrupper

Økologiske Dage strækker sig over fem dage med skiftende målgrupper. 11. september er branchedag, som afholdes i Tivolis grønne restaurant Gemyse, og som led i ti-års-fejringen for certificeringen af økologiske køkkener afsluttes dagen med, at Fødevarestyrelsen overrækker økologiske spisemærker til flere af havens spisesteder.

Dagene 12.-13. september tilbyder Tivoli aktiviteter, som er målrettet elever fra skolernes 4.-6. klasse, mens Tivoli 14.-15. september tilbyder familier at lære mere om økologien og branchens producenter.

Flere artikler fra samme sektion

Plast skal ikke nedbrydes – det skal genbruges

I øjeblikket giver flere emballageeksperter det røde kort til bionedbrydelige emballager, men billedet kan ændre sig i fremtiden.

11-11-2019 5 minutter EmballageBæredygtighed

Rejsen mod bæredygtig emballage er først lige begyndt

Nøglen til den bæredygtige emballage ligger i indsamlings- og genanvendelsesleddet, som endnu ikke er gearet til at håndtere alle emballagetyper.

11-11-2019 7 minutter BæredygtighedSeminarer & workshopsEmballage

Dansk eksportfremstød sætter nye standarder for bæredygtighed

Temaet for Nordic Organic Food Fair er bæredygtighed, og derfor bliver den danske fællesstand på Malmø-messen i år opbygget af genbrugspaller.

08-11-2019 4 minutter EksportBæredygtighed