Annonce

Annonce

En person holder en pose mozzarella

Prisen på den konventionelle mozzarella stiger med 74 pct., når man medregner omkostningerne forbundet med produktionen. Foto: PR

Tysk discountkæde hæver prisen på kød og ost for klimaets skyld

I et forsøg har en af Tysklands største discountkæder prissat en række fødevarer ud fra deres reelle omkostninger, når de produceres. Det betyder store prisstigninger på animalske fødevarer.

Mange fødevarer har en kunstigt lav pris, der ikke afspejler varens sande omkostninger for klimaet, vandmiljøet og sundheden. Det er kernen i det forsøg, som den landsdækkende tyske discountkæde Penny i denne uge gennemfører i sine 2.150 butikker. Kæden har prissat ni forskellige varer ud fra deres reelle pris, når man medregner eksternaliteter såsom klimabelastningen og brugen af pesticider.

De ni varer drejer sig om fire økologiske animalske produkter og fire tilsvarende konventionelle produkter samt veganske schnitzler, der er konventionelle. Alle varer stiger i pris, når eksternaliteterne medregnes, men de konventionelle produkter minus schnitzlen stiger mere end de økologiske - både i absolutte tal og procentuelt. Den veganske schnitzel er den fødevare, der med en blot fem procents prisforhøjelse stiger mindst af alle varer.

Konkret øges prisen for konventionelle wienerpølser med 88 pct. - fra 3,19 til 6,01 euro - mens stigningen for den økologiske pendant er 63 pct. Prisen på konventionel mozzarella stiger med 74 pct. - for den økologiske er stigningen på 49 pct. - og konventionel frugtyoghurt bliver ca. 40 pct. dyrere, mens den økologiske stiger 31 pct.

"Vi kan se, at mange af vores kunder lider unde de vedvarende høje fødevarepriser. Ikke desto mindre er vi nødt til at det ubehagelige budskab i øjnene, at priserne på vores fødevarer, som ikke opstår langs forsyningskæden, ikke afspejler miljøomkostningerne. Det ønsker vi at skabe opmærksomhed om med den nationale kampagne om de reelle omkostninger," siger Pennys COO, Stefan Görges, i en pressemeddelelse.

Samarbejder med forskere

Forsøget sker i samarbejde med det tekniske universitet i Nürnberg og universitetet i Greifswald, der vil indsamle forbrugsdata for at få et nærmere indblik i købernes adfærd og accept af tiltaget. Det kan bidrage til konkrete anbefalinger til forskellige aktører med formålet at gøre fødevaresektoren mere bæredygtig.

"Det handler ikke om straks at introducere de sande omkostninger ved al mad. Der mangler et omfattende videnskabeligt grundlag og svar på centrale spørgsmål om social retfærdighed. Vi håber på en stærk fremdrift, så vi kan diskutere og overveje fødevarepriser i en anden og 'forureneren-betaler' mere retfærdig form," siger dr. Amelie Michalke, bæredygtighedsforsker ved universitetet i Greifswald.

De sande omkostninger medregner fire faktorer: klimabelastningen, forurening af grundvandet, anvendelsen af jord og sundhed, eksempelvis skadelige virkninger ved forbruget af pesticider og udledningen af ammoniak.

Den danske afdeling af miljøorganisationen Greenpeace er begejstret for tiltaget og råder de danske politikere til at søge inspiration fra det tyske.

“Jeg kan slet ikke få armene ned over, hvad Penny har sat i gang, og vil anbefale alle danske politikere til at tage på studietur til Tyskland forud for de kommende forhandlinger om en klimaafgift på landbruget. Vi har brug for, at der bliver sat pris på forurening på en måde, der motiverer forbrugerne til at købe de fødevarer, der belaster vores planet mindst muligt," siger Kristine Clement, der er kampagneleder for landbrug, skov og natur i Greenpeace.

"Det er vigtigt, at vi ikke i Danmark har tunnelsyn på klima, men ser på alle de negative konsekvenser ved en stor industriel produktion og forbrug af kød og mejerivarer. Det handler også om forurening af vores drikkevand, havmiljø og forhøjet dødelighed grundet luftforureningen fra landbruget. Der er brug for, at vi får omstillet til et fødevaresystem, der er sundt for både planeten og mennesker," tilføjer hun.

ØL følte sig alene

Louise Køster, forperson i Økologisk Landsforening (ØL), er enig med Kristine Clement, at det er vigtigt, at man ikke kun fokuserer på klimaet, når man vurderer omkostningerne i produktionen, men også husker på vigtigheden af andre parametre.

"I ØL har vi længe råbt op om, at der er en markedsfejl i prissætningen af fødevarer. Et langt stykke af vejen er det de varer, som pt. er meget billige, der trækker mest på vores fælles ressourcer uden at have betalt for det. Tiltaget her viser tydeligt for forbrugeren, hvad prisen egentlig burde være, og vi argumenterer for, at det ikke kun er klimaet, men også miljøet og dyrevelfærden, man bør se på," siger Louise Køster.

Hun peger dog også på, at detailbranchen selv har et ansvar for markedsfejlen:

"Vi kan jo ikke fritage Penny og den øvrige detailbranche for at have en rolle i, hvordan man prissætter varerne. Men jeg synes, at det er modigt af Penny, og jeg roser tiltaget, fordi det belyser, at der er en markedsfejl, og det er et synspunkt, som jeg føler, at ØL længe har stået ret alene med."

Louise Køster håber, at eksperimentet kan give et rygstød til ØL's arbejde med at få ændret momsen, så varer, der tager hensyn til økosystemerne og dyrevelfærden, bliver billigere.

Hos den danske kæde Coop er man dog ikke interesseret i at kopiere tyskernes forsøg, som informationsdirektør Jens Juul Nielsen kalder et "gimmick". Han mener, at det vil være unfair over for kunder uden særligt mange penge og samtidig være en dårlig forretning for supermarkedet.

"Hvis du skal betale 20 kr. mere for en pakke kød i Kvickly end i Netto, så går du i Netto." siger Jens Juul Nielsen til dr.dk.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage