Annonce

Annonce

2. sorterngs tomater og agurker

Madspildsagendaen står højt på dagsordenen hos de danske forbrugere, som gerne køber 2. sorteringstomater og krumme agurker eller tomatketchup lavet af frasorterede tomater. Foto: Alfred Pedersen og Søn ApS.

Danskerne er vilde med grimme grøntsager

Over 370 ton 'grimme' grøntsager er blevet reddet fra madspildsdøden hen over de sidste to år.

En Epinion-undersøgelse viser, at over halvdelen af danskerne vil foretrække at købe et fødevareprodukt, som viser, at produktet bidrager til mindre madspild, og en nylig opgørelse fra Danmarks største tomatavler, Alfred Pedersen & Søn ApS, viser, at det ikke er tomme ord.

Ikke færre end 370.000 kg grimme grøntsager har danskerne reddet fra madspildsdøden på de seneste to år, viser tallene fra de største danske producenter. Opgørelsen omfatter både for store eller for små tomater, krumme agurker og lidt for krøllede pebre, som selv om de normalt bliver betragtet som 2. sorterings madvarer ifølge producenterne har en 1. klasses smag.

Tidligere risikerede den type varer at afgå ved madspildsdøden i landmandens affaldscontainer, men et samarbejde, som omfatter Stop Spild Af Mad og Danmarks største tomatproducent, Alfred Pedersen & Søn ApS, i samarbejde med Gartneriet Østervang Sjælland, salgsorganisationerne GASA Odense og GASA Nord Grønt AmbA samt detailkæderne Rema 1000 og Salling Group, viser, at det er muligt at sælge den type varer.

Derfor køber danskerne de grimme grøntsager:

  • De ønsker at støtte producenter, som gør en aktiv indsats mod madspild (53 pct.)

  • Det er en nem måde personligt at bidrage til mindre madspild (43 pct.)

  • Det er en nem måde personligt at bidrage til større omtanke for verdens ressourcer (34 pct.).

Kilde: Epinion

Rema 1000 var den første detailkæde, som begyndte at sælge disse ‘grimme’ grøntsager. Ideen opstod i slutningen af 2017 hos Claus Duedal Jakobsen, salgschef hos Alfred Pedersen & Søn ApS, som sammen med stifter og bestyrelsesformand af Stop Spild Af Mad, Selina Juul, har udarbejdet det succesfulde landsdækkende koncept.

I sommeren 2018 tog det fart. Siden har både Rema 1000, Føtex og Bilka solgt overskudstomater, de for skæve agurker og ‘krøllede’ pebre. Disse ‘grimme’ grøntsager blev solgt hhv. i bakker samt som en madspildsketchup, som er fremstillet af overskudstomater. Produkterne sælges til en reduceret pris i forhold til 1. klasses produkter, og for hver solgt enhed går der også donation til at støtte foreningen Stop Spild Af Mad’s arbejde mod madspild.

Salgschef hos Alfred Pedersen & Søn ApS, Claus Duedal Jakobsen glæder sig til at fortsætte det succesfulde initiativ:

“Vi er meget begejstrede for, hvor godt de danske forbrugere fortsat tager imod vores produkter og tager kampen op for at bekæmpe madspild,” siger han.

Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000, uddeler også roser til kunderne:

“I 2019 solgte vi 152 ton madspildsvarer i REMA 1000s butikker, og det vidner om, at vores kunder er villige til at gå lidt på kompromis med udseendet på grøntsagerne, hvis de stadig får samme gode smag og samtidig kan være med til at sørge for mindre madspild,” siger han.

Blandt danske forbrugere ses en tydelig interesse for at købe disse produkter, og en undersøgelse, som Epinion har lavet for Stop Spild Af Mad, viser, at over halvdelen af danskere (55 pct.) ville foretrække at købe et fødevareprodukt med et mærke, der viser, at produktet bidrager til mindre madspild, fremfor at købe et tilsvarende produkt uden.

Undersøgelsen viser desuden, at det især er kvinder og yngre danskere i alderen 18 til 34 år, som går op i at mindske madspild ved at købe krumme og skæve grøntsager.

“Det er en glædelig udvikling. At få flere madspildsprodukter på markedet vil bidrage både til mindre madspild hos fødevareproducenterne, og det vil også være med til at markedsføre fødevareproducenter, som tager aktivt ansvar,” siger Selina Juul.

Flere artikler fra samme sektion

København får sit første rent glutenfri øko-bageri

To iværksættere åbner Københavns første bageri, H.U.G. Bageri, hvor alt bagværk er både økologisk og glutenfri.

21-01-2020 3 minutter Fri for-produkterBageri

Gennembrud for Schulstad baner vej for mere økologisk brød

Ny patentanmeldt brødformel og hvid hvede fra en økolog på Als er hemmeligheden bag Schulstads lancering af økologiske udgaver af to af brødgigantens bedst sælgende fuldkornsboller.

20-01-2020 6 minutter ProduktudviklingDetailhandel

Dan Duck overvejer at søge erstatning efter fejlkontrol

Andeslagteri overvejer erstatningskrav, efter at Fødevarestyrelsen lægger sig fladt ned og undskylder fejl ved kontrolbesøg, som ifølge direktør Hardy Eskildsen har kostet slagteriet mange penge.

19-01-2020 6 minutter Kontrol