Annonce

Ulrich Kern-Hansen står med et parti pølser

Ulrich Kern-Hansen, en af stifterne af Hanegal, vil med på den vegetariske og veganske bølge. Kødproduktionen fastholdes dog. Arkivfoto: Jakob Brandt

Iværksættere investerer millioner i plantebaseret mad

Stifterne af Hanegal vil investere 25 mio. kr. på etableringen af en fabrik, der kan producere planteproteiner.

Nu vil grundlæggerne af fødevarevirksomheden Hanegal med på den plantebaserede bølge. 

Ifølge Fødevarewatch vil de to stiftere, Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen, investere 25 mio. kr. i etableringen af en ny fabrik, der skal udvikle og producere planteproteiner, som kan bruges i Hanegals produkter.

"Det er nu, plantebølgen ruller, og derfor mener vi også, at tiden er inde til at handle hurtigt og komme med, så vi kan positionere os bedst muligt," siger Ulrich Kern-Hansen til Fødevarewatch.

Produktionen bliver med stor sandsynlighed placeret i Hedensted Kommune, og Ulrich Ken-Hansen regner med, at man om ni måneder er klar til at lave de plantebaserede ingredienser. Hanegal går specifikt efter at lave plantebaserede produkter, der minder om kødprodukter.

"Folk er vant til at spise kød, og vi tror på, at der ligger store muligheder i at producere produkter, der ligner det, som man kender fra kød, når det handler om smag og tekstus. De produkter, som i dag findes på markedet, er i mange tilfælde udviklet for flere år siden, og det er ofte gamle sojabaserede, glutenholdige konventionelle produkter, som man finder på hylderne. Det er ikke særlig velsmagende produkter, hvis man er vant til at spise kød," siger Ulrich Kern-Hansen.

Ønsker at man spiser mindre kød

I forbindelse med investeringen opretter Hanegal selskabet Organic Future ApS og herigennem virksomheden Organic Plant Protein, der skal stå for den plantebaserede produktion, så den holdes ude af Hanegals.

Ulrich Kern-Hansen tilføjer, at ligesom for Hanegal vil økologien også spille en nøglerolle i Organic Plant Protein, der så vidt muligt vil arbejde med økologiske råvarer fra Danmark eller fra nærområder i Europa.

Hanegal oplyser endvidere i en pressemeddelelse, at det altid har været virksomhedens mantra, at vi skal spise mindre kød. 

"Den nye viden om klodens tilstand skærper dog målstæningen," skriver virksomheden, hvis bestyrelse i løbet af foråret vil sætte konkrete mål for omstillingen til en øget andel af plantebaserede produkter.

Flere artikler fra samme sektion

204.000 danskere så øko-køerne danse

204.000 danskere oplevede søndag øko-køernes begejstring over at blive lukket ud på forårsgræs.

15-04-2019 2 minutter ØkodagMejeri

Livlig leverandørdag hos Lidl

Leverandørerne fik en unik adgang til discountkædens indkøbere på tværs af alle kategorier, da Lidl for første gang inviterede 17 økologiske producenter til hovedkontoret i Kolding.

12-04-2019 4 minutter Detailhandel

Lidls økologiske rejse slutter formentlig aldrig

Beslutningen om at deltage i den landsdækkende økologi-kampagne Ren Madglæde var for alvor med til at sætte udviklingen af Lidls økologiske sortiment på skinner.

12-04-2019 6 minutter Detailhandel