Annonce

Annonce

Fad med flødeboller fra Sweetnorth

Eksportchef hos Økologisk Landsforening, Pernille Bundgård betegner Ærli-flødebollerne fra fynske SweetNorth som et produkt, der er skræddersyet til det voksende internationale snack- og konfekturemarked. Foto: Louise Kaad-Hansen

Kompromisløse fynske flødeboller vil på eventyr i udlandet

De fynske iværksættere bag SweetNorth ApS tror så meget på deres 'kompromisløse' gourmetflødeboller, at de vil forsøge at skabe en ny international trend.

Hvis man har internationale ambitioner med sine økologiske produkter, er BioFach-messen et oplagt sted at finde kunderne. Derfor har fynske SweetNorth købt en lille mikrostand på den danske fællesstand på BioFach.

Økologisk Landsforening (ØL) og Bio Aus Dänemark har i år samlet godt 40 danske producenter til økologimessen i Nürnberg, hvor markedschef for eksport Pernille Bundgård fra ØL glæder sig over endnu en travl eksportmesse, hvor der er plads til at hjælpe både små og store firmaer ud i verden.

SweetNorth er netop ved at tage de første skridt ud på eksportscenen. Selskabet bliver drevet af iværksætterne Michael Møller Larsen og Mike Maarup, som i december 2018 åbnede en webbutik med kun én vare på hylderne – økologiske flødeboller i gourmetklassen.

Hvis det bliver til noget, så snakker vi ikke paller, så handler det om containere.

— Mike Maarup, salgsansvarlig hos SweetNorth

Flødebolleeventyret startede allerede nogle år tidligere i Vissenbjerg på Fyn, hvor Michael Møller Larsen, som så mange andre iværksættere inden for fødevareerhvervet, begyndte at eksperimentere med sine ideer hjemme i køkkenet.

Med konen, deres fire børn og venner som ivrige dommere udviklede han flere typer skum til Ærli-serien af allergivenlige flødeboller, som alle står på en bund af sprød chokolade.

Rygtet om hans håndlavede lækkerier spredte sig hurtigt i lokalområdet, og drømmen om at skabe et internationalt flødebolleeventyr begyndte så småt at tage form kort efter, at Michael Møller Larsen leverede 300 håndlavede flødeboller til en bekendts bryllup.

“Bryllupsgæsterne var helt vilde med flødebollerne, og efter brylluppet fik jeg bestillinger på mere end 1.000 flødeboller,” siger den 35-årige direktør, som fra starten gik efter at lave kvalitets flødeboller, som kan spises af både voksne og børn.

Samba-flødebollernes lavprismarked er ikke hans segment, og i Danmark koster Ærli-flødebollerne typisk 70-80 kr. for fire stk.

Michael Møller Larsen er uddannet biokemiker og betegner sig selv som lidt af en nørd, når det kommer til smag og konsistens, og han går aldrig på kompromis med råvarernes kvalitet.

“Når vi bruger vanilje, så bruger vi ægte vanilje, og i stedet for kakaoovertræk bruger vi rigtig chokolade med 60 pct. kakao, for det er der flest, der kan lide,” siger han.

Under produktudviklingen har han udnyttet sin viden om kemiske processer til at forlænge holdbarheden via naturlige processer uden at benytte sjove E-numre.

“Vores flødeboller har en holdbarhed på fire uger, og de kan tåle at blive frosset ned, uden at skummet bliver ødelagt. Det er der ikke andre gourmetflødeboller, der kan. Det betyder, at vi kan producere vores eksportordrer hjemme på vores egen fabrik, og det er en stor fordel,” siger Michael Møller Larsen.

Pernille Bundgård er her fanget i den danske 'innovations-zone', hvor de økologiske nyheder fra de danske producenter bliver udstillet i gamle guldrammer, og hun forventer, at mange af udstillerne får noget 'guld' med hjem fra BioFach i form af nye kundekontakter, som i de kommende år kan bidrage til at løfte den danske økologieksport
Pernille Bundgård er her fanget i den danske 'innovations-zone', hvor de økologiske nyheder fra de danske producenter bliver udstillet i gamle guldrammer, og hun forventer, at mange af udstillerne får noget 'guld' med hjem fra BioFach i form af nye kundekontakter, som i de kommende år kan bidrage til at løfte den danske økologieksport

“Det blev klart for os, at produktionen skulle rykkes ud af mit køkkenet og ind i nogle mere professionelle rammer, og vi fik lavet en aftale med chokoladeproducenten Konnerup & Co på Sydfyn.”

Også her var kapaciteten begrænset. I øjeblikket er produktionen af Ærli-serien derfor flyttet til Kathrine Andersen Chokolade i Søften ved Aarhus. Det giver en månedlig kapacitet på 20.000 flødeboller, men for at opfylde drømmen om at komme til udlandet valgte SweetNorth sidste år at få flere investorer med i firmaet, som nu har syv ejere.

Michael Møller Larsen og Mike Maarup ejer stadig over halvdelen af selskabet, og de er p.t. de eneste på lønningslisten, men det ændrer sig snart. De nye investorer har skudt 1,8 mio. kr. ind i firmaet. Sammen med støtte på 630.000 kr. fra lokale LAG-midler er selskabet nu i færd med at etablere en helt ny flødebollefabrik i en bygning i Haarby, hvor der bliver plads til et fuldautomatiske produktionsanlæg.

Mike Maarup t.h. fra SweetNorth ApS håber at gourmetflødebollene fra Fyn bliver lige så populære på de udenlandske butikshylder, som de var på messen i Nürnberg, hvor han vekslede mange smagsprøver til visitkort
Mike Maarup t.h. fra SweetNorth ApS håber at gourmetflødebollene fra Fyn bliver lige så populære på de udenlandske butikshylder, som de var på messen i Nürnberg, hvor han vekslede mange smagsprøver til visitkort. Foto: Louise Kaad-Hansen

“Når fabrikken er er helt oppe at køre i slutningen af året, skal vi have seks ansatte, og så kan vi producere én mio. flødeboller om måneden”.

Det kræver flere kunder, og SweetNorth satser så meget på at kunne ride med på den internationale interesse omkring dansk konfekture og økologi, at både Michael Møller Larsen og Mike Maarup nu har opsagt deres job for at hjælpe de chokoladeovertrukne flødeboller ud i verden.

“Vi har fået et godt salg til specialbutikker og foodservice i Danmark, men lige nu har vi mest fokus på eksport,” siger direktøren, som beteger de første to iværksætterår med dobbeltjob, som ‘ret hårde’.

Han er blevet hjemme på Fyn for at arbejde videre med de mest interessante af næsten 300 kontakter, som de fik med hjem fra Køln, da de i starten af måneden havde en stand på ISM-messen. Det er verdens største fødevaremesse for slik og snacks.

“Vi har fundet ud af, at man spiser flødeboller i hele verden, men det er stort set kun i Danmark, at vi spiser gourmetflødeboller, så vi skal ud og forsøge at skabe en helt ny trend omkring flødeboller,” siger Michael Møller Larsen, som ikke selv deltager på den tyske messe.

Derfor er Mike Maarup alene som salgsansvarlig på standen i Nürnberg, men ikke ret længe ad gangen, for mange gæster kredser om de fynske fristelser, og han fortæller, at der er stor interesse for produkterne.

“Jeg har været i dialog med flere store kæder, men udfordringen bliver at få delt det europæiske markedet op i to niveauer. I udlandet har de ikke den samme opdeling af markedet, som vi kender i Danmark, hvor der sælges almindelige flødeboller til nogle lavere priser, men også er plads til et kvalitetsmarked for gourmetflødeboller, så vi arbejder for at skabe en ny flødebolletrend i udlandet,” siger Mike Maarup.

Han har netop holdt et opfølgende møde med en potentiel kunde, som SweetNorth mødte på ISM-messen for et godt en uge siden.

“Hvis den kontakt bliver til noget, så snakker vi ikke paller, så handler det om containere,” siger Mike Maarup.

Flere artikler fra samme sektion

Hestbjerg Økologi ser optimistisk på fremtiden efter to magre år

Faldende afregningspriser på økologisk svinekød sætter spor i regnskabet hos Danmarks største producent af økologiske svin, men pilen peger den rigtige vej.

03-07-2020 3 minutter Svineproduktion

Solid vækst på det engelske marked

I løbet af det seneste år er det engelske salg af økologiske fødevarer vokset dobbelt så hurtigt som det konventionelle salg, og COVID-19 har givet salget ekstra medvind.

30-06-2020 2 minutter Udland,   Eksport

Kokkeeleverne vil tættere på landmanden

Fremtidens kokke efterlyser mere viden om de råvarer og den bæredygtige udvikling, som de selv skal være med til at forme.

26-06-2020 5 minutter Uddannelse