Annonce

Grønsager på et køkkenbord

Ambitionen om at gøre Sinatur-kæden mere klimavenlig skal både gøre det nemmere at rekruttere personale og fylde hotelsengene med gæster. Foto: Sinatur

Sinatur vil være Danmarks første CO2-negative hotelkæde

I 2030 skal kædes seks hoteller trække mere CO2 ud af luften, end de udleder.

De seks Sinaturhoteller får overrakt Det Økologiske Spisemærke på Folkemødet på Bornholm ved et netværksmøde, hvor foodserviceafdelingen i Økologisk Landsforening er medarrangør.

De danske hotelkæder har gennem flere år kæmpet for at få den grønneste profil, og klimaaftrykket er en af flere parametre, som hotellerne bruger i jagten på nye gæster. Og hotelkæden Sinatur tager nu et skridt yderligere:

Den vil nemlig overgå til udelukkende at producere og anvende vedvarende og rene energikilder som sol- og vindenergi, ligesom hotelkæden vil opsamle regnvand og benytte det til toiletskyl mv. Og den vil videre end det: Kæden vil være CO2-negativ.

‘Derfor vil vi konstant nedsætte vores eget forbrug af energi, så vi på den lange bane bliver i stand til at producere mere energi, end vi forbruger’, skriver Sinatur i en pressemeddelelse.

Vi skal et skridt længere

Sinatur-kæden, som består af seks danske hotel- og konferencesteder, fik som den første danske hotelkæde i 2013 Det Økologiske Spisemærke i bronze, og i juni i år får kæden sølvmærket, der garanterer, at 60-90 pct. af alle føde- og drikkevarer er økologiske. 

Sinatur er derfor klar til at tage de næste skridt, som skal gøre kæden til et mere klimavenligt valg for gæsterne ved at blive Danmarks første CO2-negative hotelkæde. Det vil sige at hotellerne trækker mere CO2 ud af luften, end de udleder.

“Det skal være sådan, at hvis man fjerner vores hoteller, så bliver der udledt mere CO2,” siger Kari Brandsgård, der er direktør for Haraldskær Sinatur Hotel & Konference.

Det skal bl.a. ske ved udelukkende at benytte vedvarende energikilder, øget affaldssortering af alt affald og genanvendelse af langt det meste, mindre madspild og øget brug af lokale og sæsonbaserede råvarer.

”Vi har på tværs af vores seks hoteller sat os for at gøre, som naturen siger og lade den få det sidste ord i alt, vi gør. I 2030 skal det gøre os til Danmarks første klimapositive hotelkæde, og undervejs i processen vil vi hver eneste dag nå et skridt længere ved at fylde så lidt som muligt i det store klimaregnskab,” siger Kari Brandsgård.

Pris for bedste madkoncept

På energiområdet kommer hotellernes årlige forbrug på knap 2,5 millioner kWh fra vindmøllestrøm, og på branchens årlige messe, Nordic Meetings & Events Expo, gik prisen for bedste madkoncept i år til Sinatur Hotel og Konference på grund af kædens fokus på lokale og sæsonbaserede råvarer og minimering af madspil.

Sinatur råder over seks hoteller

Frederiksdal ved Lyngby, Storebælt i Nyborg, Gl. Avernæs ved Assens, Sixtus i Middelfart, Haraldskær ved Vejle Ådal og Skarrildhus midt på den jyske hede ved Herning.

”Vores 2030-ambition er på ingen måde taget ud af den blå luft. Vi har været godt i gang i en årrække, og det er de gode resultater, der har gjort det muligt for os at sætte så ambitiøst et mål som at være klimapositive i 2030,” siger Kari Brandsgård, der også fortæller, at den nuværende indsats og fremtidens mål i høj grad er noget, som medarbejderne har taget godt imod og som alle løbende kommer på kursus i at leve op til:

”De fleste mennesker vil gerne gøre en positiv forskel for klimaet og det samfund, de er en del af. Det gælder også vores medarbejdere, og vi håber og forventer, at vores bæredygtighedsindsats også er noget, der både kan fastholde medarbejdere og rekruttere nye kollegaer.”

Flere artikler fra samme sektion

Ungt publikum til SOfari

Når 11 økologiske landmænd på søndag slår dørene op til SOfari, forventer arrangørerne mange besøg fra unge forbrugere. En ny analyse fra GfK Danmark viser nemlig, at danske unge prioriterer økologi, når der skal grisekød på gaflen.

23-05-2019 3 minutter Events

Svinepesten breder sig i Asien - det kan hæve fødevarepriserne

Udbruddet af svinepest i Asien er nu så massivt, at det ventes at hæve priserne på bl.a. svinekød i hele verden. Det kan dog også gavne danske landmænds økonomi.

21-05-2019 3 minutter SvineproduktionUdlandEksport

Udlandet har fået smag for koldbrygget kaffe fra Sydfyn

ZoZozial Coffee har i år nye latteprodukter med til Amsterdam, og det er vigtigt hele tiden at vise, at man løbende er i stand til at tilbyde kunderne nye produkter.

21-05-2019 4 minutter Eksport