Annonce

Annonce

Produkter fra serien Irmas Hverdag

I en tid med stigende fødevarepriser viser erfaringerne fra Irma, at kunderne søger mod billigere produkter, men de holder fast i økologien. PR-foto: Irma

Forsyningskrisen har på kort tid givet kunderne i Irma nye vaner

Kunderne holder fast i økologien, men de kigger mere på prisen end tidligere, viser erfaringerne fra Coop-kæden.

Voksende priser og frygten for en egentlig fødevarekrise er formentlig nogle af de væsentligste ingredienser i en "krisecocktail", som kan få forbrugerne til at ændre adfærd, når de køber fødevarer, men erfaringerne fra Irma viser, at kunderne holder fast i økologien.

Uden ekstra markedsføring er salget af Irmas egen serie af billigere varer, Irmas Hverdag, steget med 19 pct. i april i år i forhold til samme måned sidste år, oplyser kæden i en pressemeddelelse.

Irmas Hverdag består i øjeblikket af cirka 270 forskellige basisvarer fra dybfrost til personlig pleje-produkter. Heraf er 85 procent økologiske, og salgsfremgangen får nu Irma til at udvide serien og give den mere plads i butikkerne.

”Vi kan mærke, at kunderne ændrer adfærd. De store prisstigninger i dagligvarehandelen generelt påvirker også vores kunder. De stiller stadig krav til kvalitet, men de kigger mere på prisen, end de gjorde for bare et par måneder siden,” siger kædedirektør Jan Larsen, Irma.

”For vores kunder er det vigtigt, at varerne er økologiske og i en fortsat lødig kvalitet. Det er Irmas Hverdag, men billigere end de tilsvarende mærkevarer, så det giver god mening, at mange skifter til dem lige nu,” siger Jan Larsen.

Irma oplyser, at kæden løbende udvider løbende sortimentet, og direktøren forventer, at salget af Irmas Hverdag i år bliver ca. 25 pct. større end i 2021.

Flere artikler fra samme sektion

Økojord A/S udbetaler for første gang udbytte til aktionærerne

Efter et år med et historisk flot resultat på 3,1 mio. kr. rundede selskabet, der står for opkøb af landbrugsejedomme for Danmarks Økologiske Jordbrugsfond en ny milepæl ved for første gang at levere på tre bundlinjer og udbetale et mindre udbytte til aktionærerne.

16-05-2024 7 minutter

Europæerne spiser mindre og mindre kød

Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.

15-05-2024 1 minutter Forbrug,   Statistikker

Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue

Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.

15-05-2024 6 minutter